Category Archives: breasfeeding

BENGKAK PAYUDARA DI KALANGAN IBU MENYUSU

Satu daripada tanda penghasilan susu semakin banyak adalah payudara semakin penuh dan membesar. Biasanya terjadi antara minggu pertama ataupun kedua selepas melahirkan anak, tetapi ia juga dapat berlaku selepas itu. Payudara ibu menjadi berat, penuh dan ibu berasa tidak selesa. Ini disebabkan oleh penambahan aliran darah kepada payudara, penambahan susu dan pengumpulan cecair di dalam […]

BAPA JUGA MAMPU MENYUSUKAN ANAK

Ehh sejak bila bapa boleh susukan anak…Serius ke ni cik wa? Jangan terkejut ya mummies. Huhu. Tajuk di atas ini hanyalah perumpamaan. Penyusuan yang dimaksudkan di sini bukanlah secara fizikal seorang ayah dapat mengeluarkan susu dan menyusukan bayi. Semestinya penyusuan susu ibu adalah hak mutlak seorang ibu, namun ia tidak bermaksud bapa tidak perlu campur tangan atau […]

KEPENTINGAN PENYUSUAN PADA WAKTU MALAM

“Letihnya bila baby kuat menyusu waktu malam, kekadang rasa mcm zombie pun ada..” Pastinya ibu hadapi situasi yg sama kan? Memang letih dibuatnya, kerana bayi menyusu mengikut keperluan mereka tanpa mengira waktu siang atau malam. Lebih-lebih lagi pada awal kelahiran. Penyusuan malam mungkin menjadi perkara yang meletihkan terutamanya untuk ibu tapi sekiranya ibu bapa memahami […]

SUSU TIDAK CUKUP UNTUK BAYI? CUBA 7 TIPS INI UTK HASILKAN LEBIH BANYAK SUSU

“Awak masih menyusukan anak? bagusnya..saya ni mampu menyusukan anak sampai 4 bulan jer. Anak saya selalu meragam tak cukup susu sebab saya ni jenis ibu yg tak banyak susu..” Seringkali ibu-ibu berasa mereka seperti tidak cukup susu lebih lebih lagi apabila anak meragam. Kebanyakan masalah susu tidak cukup berpunca daripada pengurusan penyusuan yang tidak optimum. Tanda masalah ini […]

MUMNESIA – KENAPA WANITA JADI PELUPA LEPAS BERSALIN

Hai mummies.. Semoga mummies sihat dan ceria bersama keluarga tercinta… Dalam kita sibuk menguruskan anak dan urusan seharian, mummies biasa tak alami situasi di bawah ni ? Tak ingat handphone letak kat mana… Pergi kedai, pusing2 lupa nak cari barang apa… Baru letak barang, dah tak ingat kat mana..   Saya sendiri pun pernah hadapi […]