Tag Archives: breastfeeding

5 Tips Bagaimana Untuk Membuat Si Manja Anda Sendawa

Hi mommies. Harini Cik Wa nak share tips tentang sendawa. Sendawa merupakan suatu perkara yang tidak aneh bagi bayi selepas menyusu malah ia merupakan salah satu cara untuk membantu bayi anda untuk berasa selesa setelah kenyang menyusu.  Namun, tidak ramai ibu yang mengetahui bagaimana cara yang betul dan mudah untuk membuat bayi anda sendawa. Jom […]

BENGKAK PAYUDARA DI KALANGAN IBU MENYUSU

Satu daripada tanda penghasilan susu semakin banyak adalah payudara semakin penuh dan membesar. Biasanya terjadi antara minggu pertama ataupun kedua selepas melahirkan anak, tetapi ia juga dapat berlaku selepas itu. Payudara ibu menjadi berat, penuh dan ibu berasa tidak selesa. Ini disebabkan oleh penambahan aliran darah kepada payudara, penambahan susu dan pengumpulan cecair di dalam […]

BAPA JUGA MAMPU MENYUSUKAN ANAK

Ehh sejak bila bapa boleh susukan anak…Serius ke ni cik wa? Jangan terkejut ya mummies. Huhu. Tajuk di atas ini hanyalah perumpamaan. Penyusuan yang dimaksudkan di sini bukanlah secara fizikal seorang ayah dapat mengeluarkan susu dan menyusukan bayi. Semestinya penyusuan susu ibu adalah hak mutlak seorang ibu, namun ia tidak bermaksud bapa tidak perlu campur tangan atau […]

KEPENTINGAN PENYUSUAN PADA WAKTU MALAM

“Letihnya bila baby kuat menyusu waktu malam, kekadang rasa mcm zombie pun ada..” Pastinya ibu hadapi situasi yg sama kan? Memang letih dibuatnya, kerana bayi menyusu mengikut keperluan mereka tanpa mengira waktu siang atau malam. Lebih-lebih lagi pada awal kelahiran. Penyusuan malam mungkin menjadi perkara yang meletihkan terutamanya untuk ibu tapi sekiranya ibu bapa memahami […]

CORAK PENYUSUAN BAYI

“Anak saya menyusu setiap 2 jam, selepas itu setiap kali menyusu, lama juga. Kemudian tidur pun sekejap-sekejap sahaja..” “Anak saya pula menyusu sekejap sahaja. Apabila sudah kenyang, dia terus tertidur sehingga 2-3 jam, selepas itu baru dia terjaga..” Sebenarnya yang mana satu corak penyusuan yang betul dan normal? Ia merupakan sesuatu yang subjektif apabila berkaitan […]

SUSU TIDAK CUKUP UNTUK BAYI? CUBA 7 TIPS INI UTK HASILKAN LEBIH BANYAK SUSU

“Awak masih menyusukan anak? bagusnya..saya ni mampu menyusukan anak sampai 4 bulan jer. Anak saya selalu meragam tak cukup susu sebab saya ni jenis ibu yg tak banyak susu..” Seringkali ibu-ibu berasa mereka seperti tidak cukup susu lebih lebih lagi apabila anak meragam. Kebanyakan masalah susu tidak cukup berpunca daripada pengurusan penyusuan yang tidak optimum. Tanda masalah ini […]

AWAS: 5 MAKANAN KURANGKAN SUSU IBU

Disebalik pengambilan diet yang boleh membantu dalam penghasilan susu ibu yang lebih banyak, ibu menyusu juga perlu mengambil berat tentang makanan yang boleh menyebabkan kurangnya susu ibu. Tetapi mommies jangan risau, pengambilan dalam kuantiti yang sedikit In Shaa Allah tidak akan menjejaskan jumlah susu ibu yang dihasilkan. Bagi ibu yang sememangnya menghadapi masalah kurang susu, […]

BENARKAH PRODUK MILK BOOSTER MEMBANYAKKAN SUSU IBU?

Trend sekarang ramai ibu menyusu mengambil milk booster atau penggalak susu ibu yang banyak dijual di pasaran. Semuanya dengan misi yang sama untuk membanyakkan penghasilan susu ibu atau takut susu tak cukup untuk si anak. Persoalannya benarkah milk booster 100 peratus membantu membanyakkan pengeluaran susu ibu? Sebelum itu, ibu-ibu perlu faham terlebih dahulu penghasilan susu ibu berkait rapat dengan otak […]

OPS! MAKANAN IBU2 MENYUSU PERLU ELAK

Assalamualaikum & Salam sejahtera mommies.. Sihat ke? Tengah mengepam sambil baca blog ni? Atau tengah menyusu si comel? Selalu tak faham kenapa si kecil mommy tolak susu mommy? Kadang2 tu sampai menangis2 bila nak bagi susu? Hmm.. mungkin mommy ada salah makan kot yang buat si kecil rasa tak sedap perut bila minum susu mommy. […]